Pengaruh Modifikasi Permainan Tradisional terhadap Hasil Belajar Passing Sepakbola

Authors

  • Kartono Pramdhan STKIP Pasundan
  • Rizki Aulia STKIP Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.37742/jo.v4i2.82

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of modification of traditional games on the learning outcomes of football extracurricular students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Cimahi. This research is an experimental research using one group pretest posttest design method. The population of this research was all 15 extracurricular Madrasah Aliyah Negeri 1 Cimahi students. The sample determination in this study used a total sampling of 15 students. The instrument used in this study was a passing test with a time of 30 seconds by Majid Mohammed with a validity level of 0.63 and a reliability of 0.94. On the subject of research has increased the average ability of 2.53. This means that after being given the treatment of traditional game modifications an increase in learning outcomes passing football. Thus, it can be concluded that there is an influence of traditional game modification on the learning outcomes of passing students who take extracurricular football at Madrasah Aliyah Negeri 1 Cimahi.

References

Aisyah, F. (2014). Kumpulan Permainan Anak Tradisional Indonesia. Jakarta: Penebar Swadaya Grup.
Akbari, H. (IR Iran: 2009). The Effect Of Traditional Games In Fundamental Motor Skill Development In 7-9 Year-Old Boys. h.128.
Andika. (Pontianak: 2014). Pengaruh Model Permainan Terhadap Hasil Passing Sepakbola Pada Kelas VIII A SMPN 4 Sambas. h. 8.
Bachraudin, W. (Surabaya: 2014). Pengaruh Pemanasan Dalam Bentuk Permainan Terhadap Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan. h. 65.
Finalosa, F. (Surabaya: 2014). Pengaruh Pemberian Permainan Kecil Dalam Pemanasan Terhadap Minat Siswa Dalam Pembelajaran Bola Basket. h. 807.
Mohammed, M. (India: 2013). Effect Of Football Training Program On Technical Performance Of Short Pass and Receiving The Ball Of Maharashtriya Mandals Pune Vyayamshala Players. h. 1864,1865.
Nafi'iyah, N. (Lamongan: 2016). Game Tradisional Bo-boian Android. h. 7.
Prasetyo, Y. (Surabaya: 2013). Faktor-faktor Penyebab Rendahnya Minat Siswa Terhadap Ekstrakurikuler Olahraga Di SMK Negeri Slahung Ponorogo. h. 175.
Rahmadani, N. K. (Jakarta: 2014). Peningkatan Keterampilan Motorik Kasar Melalui Permainan Tradisional Jawa. h. 309.
Sardiman. (Jakarta: 2008). Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. h. 14.
Shuardita, K. (Bandung: 2011). Efektivitas Penggunaan Teknik Permainan Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. h. 131.
Sudarsana, I. K. (Singaraja: 2014). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw I Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Passing Control Sepakbola. h. 4.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabet.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabet.
Utama, T. F. (Bandung: 2013). Pengaruh Pemanasan Melalui Permainan Tradisional Terhadap Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani. h. 64.
Yanto . (Pontianak: 2012). Upaya Meningkatkan Tiga Aspek Kebugaran Jasmani Dalam Permainan Tradisional Pada Siswa Kelas V SD Negeri 06 Liang Pinoh. h. 81.

Published

2018-11-30

How to Cite

Pramdhan, K., & Aulia, R. (2018). Pengaruh Modifikasi Permainan Tradisional terhadap Hasil Belajar Passing Sepakbola. Jurnal Olahraga, 4(2), 37-44. https://doi.org/10.37742/jo.v4i2.82